Search

Friday 5 April 2013

Faktor dan Fakta Penyumbang Kejatuhan Empayar Biru?

Antaranya ialah :-

1) Media arus perdana yang berat sebelah. Walhal di negara maju, kedua-dua belah pihak harus diberikan layanan yang adil bagi menerangkan sesuatu isu. Tetapi ini tidak berlaku di Malaysia. Kebebasan media di Malaysia berada di tangga ke 145, lebih teruk dari Congo, India, Thailand, Nepal dan etc. Sila rujuk Press Freedom Index 2013*

2) Isu korupsi yang tiada kesudahannya. Tidak dinafikan korupsi berada di mana sahaja, tetapi tidak dinafikan juga ia dapat dikurangkan dengan penguatkuasaan yang tegas, amanah dan adil tanpa memilih bulu. Tidak kira apa agama, bangsa, pangkat atau darjat sekali pun, setiap individu termaktub kepada undang-undang. Persepsi indeks rasuah di Malaysia berada di tangga ke 54, bukanlah suatu angka yang boleh dibanggakan. Sila rujuk Corruption Perception Index 2012.

3) Isu rasisme yang sering dimainkan oleh ahli politik. Isu kaum ini seolah-olah tiada kesudahan. Parti politik tertentu berselindung di sebalik nama bangsa dan agama demi meraih undi dan survival parti. Adakah ini ciri-ciri negara idaman? Buluh hendaklah dilentur dari rebungnya, sama juga seperti negara pemimpin yang perkauman melahirkan generasi yang berpecah-belah, manakala pemimpin yang cinta nilai-nilai kemanusiaan akan menyemai nilai perpaduan. Tidak perlukan fakta, sekadar logik anda pasti tahu parti mana yang berselindung di sebalik nama bangsa walhal merekalah perompak harta bangsa paling besar di negara ini.

4) Isu agama sering digunakan oleh ahli-ahli politik untuk meraih undi. Mengeluarkan fatwa membabi-buta bertujuan mempecahbelahkan masyarakat. Mereka digelar penjual agama kerana mereka hanya bersuara disebelah pihak sahaja. Isu agama yang dimainkan tidak dikenakan sebarang tindakan seolah-oleh mereka kebal akan undang-undang. Percayalah asas sesebuah negara ialah perpaduan. Mereka mengeluarkan fatwa haram menentang kerajaan tetapi memejam mata terhadap isu di point 1,2 dan 3.

5) Isu keselamatan dan jenayah yang kian meruncing. Ini kerana perkara yang haram telah dihalalkan oleh point 1,2 dan 3. Penjenayah-penjenayah besar dilindungi, rakyat pula yang diburu. Tidak dinafikan, rakyat mempunyai persepsi yang agak tinggi bahawa penjenayah yang mempunyai kuasa dan wang mampu membeli apa sahaja hatta undang-undang sekalipun. Ini kerana penguatkuasaan undang-undang yang lemah. Secara persepsi masyarakat amnya masih tidak yakim akan keselamatan mereka hatta di siang hari sekali pun. Tidak dinafikan jenayah berada di mana-mana, tetapi yakin ia mampu dikurangkan dengan penguatkuasaan yang tegas, amanah dan adil.

6) Politik lucah dan aib merupaka salah satu faktor kecundangnya kerajaan sedia ada. Menyebarkan bahan lucah merupakan satu kesalahan, tetapi terdapat beberapa pihak seolah-olah kebal dari tindakan undang-undang. Politik lucah dan aib merupakan politik paling jijik untuk diketengahkan kerana yang penting ialah isu dasar, polisi dan halatuju sesebuah negara. Percayalah politik lucah dan aib tidak akan membawa Malaysia maju kehadapan tetapi beberapa tapak kebelakang. Ia bukanlah perkembangan yang sihat yang harus dibanggakan.

7) Tidak seperti negara maju dan negara demokrasi yang lain, tidak perdebatan diantara ketua kerajaan dan pembangkang diadakan. Budaya debat ini amat penting bagi rakyat memnentukan hala-tuju negara dengan menilai hujah-hujah parti politik terbabit. Tetapi ini tidak berlaku di Malaysia, sehingga hari ini, Perdana Menteri gagal untuk berdebat dengan Ketua Pembangkang tentang isu, dasar dan polisi negara. Ia menyukarkan rakyat menilai kerajaan manakah yang harus diberikan mandat dan kepercayaan.

8) Budaya politik samseng yang kian menjadi amat memalukan. Lebih memilukan, tiada sebarang tindakan undang-undang dikenakan terhadap mereka yang melakukan provokasi fizikal. Seolah-olah mereka kebal akan undang-undang. Lihatlah bagaimana kayu, batu, botol dan sebaginya dijadikan "senjata" untuk mengantikan hujah dan idea. Kelakuan samseng ini tidak ubah seperti primitif dan tidak "cool" bagi anak muda Malaysia.

9) Fitnah adalah budaya yang paling hina dan keji apabila seseorang mengeluarkan kenyataan hanya berdasarkan persepsi dan imaginasi. Tiada fakta yang dikemukakan. Kadangkala ia bersifat persepsi semata-mata yang lahir atas nama perkauman dan sebagainya.

Di atas merupakan sebahagian perkara mengapa rakyat harus menolak mereka. Kerana sifat angkuh, takbur, sombong mereka harus direhatkan di arena politik tanah air untuk sementara waktu. Sudah lebih 50 tahun, sudah tiba masanya memberikan laluan dan kepercayaan kepada yang lain pula. Ubahlah sebelum anda diubahkan.

No comments:

Post a Comment