Search

Friday 19 April 2013

Menuju Negara "Kafir" Selepas 5 Mei 2013?

Penulis bukanlah ahli mana-mana parti politik. Tetapi berasa terpanggil untuk menulis artikel ini untuk menjawab tomahan/fitnah yang dilemparkan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab dan meredakan keraguan umat Islam terhadap rakan non-muslim mereka.

Ini adalah senarai persepsi/fitnah yang ditaburkan oleh pihak tertentu untuk menakut-nakutkan pengundi Melayu/Islam supaya tidak mengundi parti politik tertentu sebagai (cth PR/DAP) :-

A) Kononnya hak istimewa Melayu/Bumiputera akan dihapuskan.
B) Kononnya hak dan kedaulatan Raja-raja Melayu dihapuskan
C) Kononnya Majlis Raja-raja Melayu dihapuskan
D) Kononnya Bahasa Melayu tidak lagi dijadikan sebagai bahasa kebangsaan.
E) Kononnya agama Kristian akan mengantikan agama Islam sebagai agama rasmi.

Benarkah perkara-perkara di atas yang termaktub didalam perlembagaan boleh dipinda begitu sahaja? Disini merupakan hujah untuk mematahkan hujah mereka yang mempercayai fitnah tersebut. Menurut Perlembagaan Persekutuan (undang-undang tertinggi negara), berdasarkan Perkara 159 dan 161E, perkara-perkara di atas hanya boleh di pinda melalui sokongan majorit 2/3 majoriti di Dewan Rakyat (Parlimen) dan Dewan Negara termasuklah dengan kebenaran Majlis Raja-raja.

Ini bermakna untuk meminda perkara yang dinyatakan di atas, parti tersebut perlu mendapat sekurang-kurangnya 148 sokongan di kerusi Parlimen + 39 sokongan di Dewan Negara dan perkenan Majlis Raja-raja Melayu.

Sejujurnya, ia agak mustahil bagi DAP mendapat sokongan 148 di kerusi parlimen tersebut kerana pada PRU-12 mereka hanya bertanding 47 kerusi dan memenangi 28 daripadanya.

Jika mereka memenangi 47 kesemua kerusi tersebut sekalipun, mereka masih gagal untuk mendapatkan majoriti 148 untuk meminda perlembagaan. Jika ini pun mereka tidak mampu tercapai tidak perlulah saya menceritakan langkah pindaan seterusnya iaitu 39 sokongan dari 59 dan perkenan Raja-raja Melayu, kerana ia mustahil untuk dicapai.

Tambahan pula umat Kristian hanya membentuk lebih kurang 9.2% sahaja daripada penduduk Malaysia (Berdasarkan Jabatan Statistik Malaysia, 2010), adakah masuk akal 9.2% ini mempunyai kekuatan/kuasa politik untuk menukarkan agama rasmi Malaysia?

Jika ditambah wakil non-muslim dari pembangkang dan pihak pemerintah, mereka masih jauh sekali untuk mencapai jumlah 148/222. Lihatkan, bagaimana pihak tertentu menakutkan pengundi Melayu/Islam dengan tomahan fitnah palsu. Adakah anda ingin pembodohan seperti ini terus berlaku? Jika tidak, pastikan setiap undi anda membawa padah kepada mereka.

1 comment:

  1. Tahniah bro kerana cuba sebarkan ilmu. Ini penerangan yang lebih kurang sama dari pensyarah undang2 pulak:

    http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/1malaysia/17-hak-istimewa-melayu-tetap-kekal.html

    Mana tau ada pihak yang masih tak percaya...

    ReplyDelete